Ana içeriğe atla
TASAVVUFTA ZÜHD İNANCI (AŞK EHLİ ZÜHD EHLİDİR)
AŞK EHLİ ZÜHD EHLİDİR.
Zühd insanın dünyaya ait isteklerden yüz çevirmesidir. Dünya muhabbetini kalpten
atmaktır.
Muhittin Arabi Hz. Fütuhat eserinde
Beyazid-i Bestami Hz. Şöyle buyurduğunu yazıyor:
Ben üç gün zühde girdim. Zühdümün birinci günü dünyaya yüz çevirdim.
İkinci günü ahirete ait zühde girdim. Üçüncü günü ise bütün masiva (Allah’ın
dışında ki var sanılan şeylerden) yüz çevirip zühde girdim. Bunun üzerine
rabbim bana nida ederek: ’Ne istiyorsun ya Beyazıd!’buyurdu. Cevaben şöyle
dedim: ’İstememeyi istiyorum. Zira benim muradım senin isteğindir’.
Kur’an-ı Kerim de buyrulur:
‘Bilin
ki dünya hayatı bir oyun, eylence, bir süs, aranızda bir övünme ve daha çok mal
ve evlat sahibi olma isteğinden ibarettir. Tıpkı bir yağmur gibidir ki, bitirdiği
ekin çiftçilerin hoşuna gider. Sonra kurur da sen onun sapsarı olduğunu
görürsün; sonra da çer çöp olur. Ahirette ise çetin bir azap vardır. Yine orada
Allah’ın marifeti ve rızası vardır. Dünya hayatı aldatıcı bir geçimlikten
başka bir şey değildir. (Hadid suresi-20)
‘Nefsani arzulara, kadınlara, evlatlara, yığın yığın biriktirilmiş altın ve
gümüşe, salma atlara, sağmal hayvanlara ve ekinlere karşı düşkünlük insanlara
süslü gösterildi. Bunlar dünya hayatının geçici menfaatleridir. Halbuki
varılacak güzel yer Allah’ın katındadır.(Ali İmran suresi-14)
‘Ey
insanlar! Allah’ın vaadi gerçektir, sakın dünya hayatı sizi aldatmasın ve
aldatıcı da Allah hakkında sizi kandırmasın’. (Fatır suresi-5)
‘Çoklukla
övünmek sizi oyaladı. Öylesine ki mezarlıkları ziyarete gittiniz. Hayır! yakında
vefat ile bileceksiniz. Sonra (yine) hayır, yakında bileceksiniz. Hayır! İlm-el
yakîn (olarak vefattan önce) bilseydiniz. Andolsun, cahîmi mutlaka görürdünüz!
Sonra yemin olsun onu (cehennemi) kesinlikle ayn-el yakîn - gözlerinizle
göreceksiniz. Sonra andolsun, elbette sorulacaksınız o süreçte
nimetlerinizden. (Tekasür suresi)
‘Bu dünya hayatı, eğlence ve oyundan başka bir şey değildir. Ahiret yurdu, işte
asıl hayat odur, keşke bilselerdi’ (Ankebut suresi 64)
Kur’an-ı Kerim bir çok ayetinde dünya hayatının değersizliğini, ahret hayatının
kalıcığını ve Dünya ya değer verilmemesi gerekliğini buyurmuşlardır.
Ancak veliler dünya ya bağlanmaz ve değersiz görürler. İnsanların bir çoğu
dünya bataklığına saplanmışlardır. Allah velileri dünya kirinden arınmış
temizlenmişlerdir. Allah velileri için Dünya hayatında kazandıkları ve
kaybettikleri önem taşımazlar. Velilerin zevki dünya değildir. Velilerin zevki
Hakkı müşahadedir.
ResulALLAH buyurdu:
‘Cennetin
kapısında durdum, oraya girenlerin çoğunluğu dünyada bir şeyleri bulunmayan
yoksullardı. Varlıklı kimseler ise, hesaba çekilmek üzere alıkonulmuşlardı. Şu
kadar var ki, onlardan cehennemlik olanların cehenneme sevkedilmeleri
emrolunmuştu’.(Buhari, Müslim hadis kitabından)
Veli hiçbir şeye sahip olmadığını bilendir. Veliler bilir ki Her şey Allah’ındır.
Her şey Allah’ın esması olduğundan, Tüm varlık Allah’ındır. Hiçliğini yaşayan
erenler, Dünya malına değer vermezler. Erenler için tek değer Hakkı bilip Hakka
yakin sağlamaktır
Fakirlerde sahiplenme daha azdır. Sahiplenme az olduğundan dünyalık konusunda
daha temiz kalmışlardır. Sahiplenme bir ateştir. Her şeyin Allah’ın varlığı
olduğunu ve her şeyin Allah’ın olduğunu bilen velilerde sahiplenme asla yoktur.
Sahiplendiğimiz kadar ateş, sahiplenmediğimiz kadar cennet ehliyiz.
Fakir sadece malı
olmayan değildir. Fakir hiçbir şeyin kendine ait olmadığını ve her şeyin tek
sahibinin Allah’ın olduğunu bilendir. Fakirlik makamına eren veli kendini
benliğini hiç görür. Benlik anlamında fakirdir veli, çünkü velinin benliği hiç
olmuş hiçliğe ermiştir. Veli bir iğneyi dahi sahiplenmez, veli bilir ki her şey
Allah’ ındır.
Fakir aynı zamanda mal mülk olarak yoksul olduğu gibi, Benlik ve sahiplenme
olarak da yoksuldur. Fakirlik, benliksizlikdir. Fakirlik Dünya da ki bir
kürdanı dahi sahiplenmemektir. Fakirlik, sadece Allah’ın mevcut olduğunu ve
kendi benliğinin sadece bir hiç olduğunu bilendir.
Resulullah buyurdu:
‘Fakirler
cennete zenginlerden beş yüz sene önce girerler’ (Tirmizi hadis kitabından)
Hz.Muhammed’
in hiçbir dünyalık isteği yoktur. Hz.Muhammed sav dünya talip değildir. Hz.Muhammed
sav. Hakka taliptir . Hz.Muhammed ‘in yolunda giden bütün erenler de, dünya ya değil sadece Hakka talip olmuşlardır.
Aşağıdaki hadis-i şerif den örnek verelim:
Ya
Resulullah! Sizin için bir döşek edinsek, dedik. Bunun üzerine Resulullah :
‘Benim
dünya ile ilgim ne kadar ki? Ben bu dünyada bir ağacın altında gölgelenen ,sonra
oradan kalkıp giden binitli bir yolcu gibiyim’ buyurdular. (Tirmizi hadis
kitabı)
Ya
Allah’a talip olursun ya dünyaya. Ya Allah’ı seversin yada dünya evi değerleri
seversin. İnsanın hem iman ediyorum deyip hem de Mala mülke düşkün olması
imanının samimiyetsizliğindendir.
Samimi
iman eden insanın gıdısı Hakktır. Samimi iman eden insan Maneviyattan, ilimden,
Güzel amelden, ahlaktan, iman etmekten, ibadetten, iyilik yapmaktan, sevmekten,
Hakka muhabbet duymaktan, Hakkı zikretmekten, Hakkın rızasından beslenir. Eyer
insanın böyle güzel değerlerden beslenmek den nasipsizse o insan o zaman
dünyadan, eğlenceden, maldan, paradan, itibardan beslenir.
Erenler her daim Hakktan ve manevi değerlerle ruhunu besler. Gafil ise dünya
evi değerlerle ruhunu besler.
Resulullah mala ve mevkiye düşkünlüğün insanın dinine nasıl zarar verdiğini şu
hadisi şerifi ile
belirtiyor:
‘Bir koyun sürüsünün içine salıverilmiş iki aç kurdun o sürüye verdiği zarar
,mala ve mevkie düşkün bir adamın dinine verdiği zarardan daha büyük değildir.
(Tirmizi hadis kitabı)
İnsanlar kendine yetecek kadar malı ve parayı kullansa diğer kalanını paylaşsa
dünyada açlık da yoksulluk da olmaz. Resulullah hiçbir zaman mal biriktirmemiş
ve temel ihtiyaçları dışında bir harcama yapmamıştır.
Resulullah
insana yetecek kadar harcama yapmasını ve fazlasının israf olduğunu devamlı
belirtmiştir. Resulullah insanın temel ihtiyaçları olan ev, giyinme, yemek ve
içeceğinin dışında başka bir şeye sahip olmaya ve harcama yapmaya hakkı
olmadığını aşağıdaki hadis-i şerif de belirtmektedir:
‘Adem oğlunun şunlar dışında bir hakkı yoktur: Oturacağı ev, bedeni örtecek
elbise, yiyecek ekmek ve su koyacak kap’. (Tirmizi hadis kitabı)
Hz.Muhammed hayatı boyunca asla mala mülke değer vermemiştir. Hiç bir veli de
mala mülke değer vermemiştir. Resulullah mala mülke değer verenlerin helak
olacağını aşağıdaki hadis-i şerif de belirtmiştir.
‘Şüphesiz her ümmetin bir fitnesi vardır. Ümmetimin fitnesi maldır’.
(Tirmizi hadis kitabı)
Gerçek seven, sevdiğinden başka bir şeye
kalbinde yer vermez. Allah Teala ya aşk la bağlı erenler de asla Kalbinde dünya
evi isteklere yer vermezler. Erenler Allah zikri ile kalplerini temizlemiş ve
mutmain olmuşlardır. Dünya kiri erenlerin kalbinde bulunmaz. Erenler dünyayı
ilim öğrenmek, ibadet etmek, İlim öğretmek ve Hakkı müşahade için kullandıkları
bir mekan olarak görmüşlerdir. Erenler ‘Yeryüzünü size mescid yaptık’ ayetinin
muhatabıdırlar.
Erenler her nefesinde hakkı
zikretmiş ve dünyanın değersizliğini ve geçiciliğini anlatmışlardır.
Resulullah buyurmuştur:
‘Uyanık olunuz! Şüphesiz dünya
değersizdir. Dünyada olan mal mülk de kıymetsizdir. Ancak Allah Teala’nın zikri
ve O’na yaklaştıran şeylerle, öğretici ve öğrenici olmak müstesnadır’.(Tirmizi
ve ibni mace hadis kitabı)
Allah erenleri veliler bulundukları makama
zühd ehli oldukları için gelmişlerdir. İnsan Allah ’ın sevgisini kazanıp
velilik makamına yükselebilmesi için en önemli unsurlardan biri zühd ehli
olmasıdır. Nitekim Resulullah buyurmuştur:
‘Dünya ve dünyalıklardan yüz çevir Allah seni
sevsin ;halkın elinde olandan yüz çevir, insanlar seni sevsin’. (İbni mace
hadis kitabından)
Bilinci zayıf insanlar dünyanın
süslerine ayrı bir değer verirler. Dünya ehli de ibadet eder, velilerde ibadet
eder fakat veli ile diğer insanlar arasında ki fark; Velinin kalbinde dünya
bağlılığı olmamasıdır. Dünya ehli ibadet etse de, dünyanın süslü gösterişine
kaptırmıştır kendini. Veli Hakka iman ve zikir ile mutmain olduğu için, mutmainliği
bozulmaz. Fakat dünya ehlinin doyumu mala ve paraya göre olduğu için mutluluğu
mala ve paraya endekslidir.
Resulullah buyurmuştur:
‘Altın, gümüş, kumaş ve paraya
kul olanlar helak oldular. Eyer onlara istedikleri verilirse hoşnut olur, verilmezse
hoşnut olmazlar.’ (Buhari hadis kitabı)
Hz.Muhammed hiçbir zaman mal ve zenginlik biriktirmemiştir. Allah’ı seven aşıkların
zenginli para değil Allah’tır. Hz.Muhammed’in zenginliği de Allah’tı. Hz.Muhammed
tek zenginliği Allah olan imanı idi. Hz.Muhammed hiçbir zaman dünyalık
biriktirme derdinde olmamış, ihtiyacını karşılayacağı kadarını kullanmış ve
asla mal ve zenginlik biriktirmemiştir.
ResulALLAH buyurmuştur:
‘Eğer
Uhud dağı kadar altınım olsa, borç ödeyeceğim dışında, üç günden fazla
evde bulunmasını istemem.(Buhari-Müslim hadis kitabından)
Sahiplenme ve dünya ateştir. Sahiplenmeme ve dünya ya zühd ise cennet nurudur.İslam
malca ve mülkçe zengin olmayı yasaklar ve din dışı bulur, yalnız bir konu
dışında . İslam da malını ve zenginliğini Allah yolunda harcayıp ve ihtiyacı
olanlar ile malını ve zenginliğini paylaşanın zenginliğini hak görür.
Resulullah buyurmuştur:
‘Dünyada varlığı çok olanlar ahrette sevapları az olanlardır. Yalnız
malını dağıtıp paylaşanlar müstesnadır. Fakat öyle insanlar çok azdır.(Hadis
Ebu zerr den nakildir)
Allah indinde dünya değersizdir. Dünya
da Allah’ın varlığındandır. Okyanus da bir damla suyun hükmü ne ise Allah’ın varlığının
sonsuzluğu yanında dünyanın varlığı da o bir damla suyun hükmü kadar dahi
yoktur. Allah’ın varlığı sonsuz sınırsız olduğu için o sonsuz sınırsız varlıkta
dünya bir hiç bile olmayacak kadar basittir. İş de bu sebeptendir ki Allah’ın gözünde
dünya değersizdir.
Allah’ın varlığına erip, Allah’ın ahlakı ile ahlaklanmış Velilerin gözünde de
dünya değersizdir. Veli Allah’ın hali ile hallenendir. Allah’ın gözünde
dünyanın değersiz olması Veliye de yansımış ve Velinin gözünde de dünya
değersiz olmuştur.
Resulullah buyurmuştur:
‘Allah’a yemin ederim ki, Allah’a
göre Dünya, önünüzdeki şu ölü oğlak dan daha değersizdir.’ buyurdu(Müslüm hadis
kitabı)
Kulun dünyaevi değerlere
düşkün olması imanın zayıftan en büyük unsurdur. İnsanın zühd ü kuvvetliyse
Veli olup gerçek iman makamına erer. Eğer insan dünyaya düşkün ise imanı kemale
ulaşmamıştır.
ResulALLAH buyurmuştur:
‘Benden sonra size Dünya nimetlerinin ve zinetlerinin açılmasından ve
onlara gönlünüzü kaptırmanızdan korkuyorum’.(Buhari-Müslim hadis kitabından)
Hz.Muhammed ümmetin başı olduğu halde hiçbir zaman devlet malında gözü
olmamıştır. Hz.Muhammed devlet malından faydalanmadığı gibi insanlardan da
bulunduğu konumdan faydalanıp bir şey istememiştir. Hz.Muhammed bulunduğu
makamı kullanarak ne kendisi zengin etmiştir nede çoçuğunu zengin etmiştir.
Hz.Muhammed istese idi çok zengin olabilirdi, bulunduğu
Resullük ve toplumsal
liderliğini kullanıp dünya evi zenginliğe ulaşabilirdi fakat Hz.Muhammed hiçbir
zaman dünya evi zenginliğe önem vermemiş; zenginliğe Allah’a olan imanında ve
kulluğunda aramıştır. Toplumsal konumunu kullanarak kendisini ve ailesini
zengin eden insanlar hiçbir zaman Hz.Muhammed’ in yolundan gidemezler ,onlar
sadece gösteriş üzerine kurulu bir din anlayışları vardır inançları kendilerini
ve insanları kandırmaktan başka bir şey değildir.
Aşağıdaki hadis-i şerif de Hz. Muhammed’in muhteşem ahlakını görüp, gerçek
liderliğin nasıl olduğunun farkına varacaksınız:
“Hz. Muhammed üç gündür
hiçbir şey yiyememiştir… Hz.Fatıma ’nın yanına giderek evinde yiyecek bir şey
olup olmadığını sorar:
‘Kızım Sende yiyecek bir şey yok mudur? Çok açım
Hz
.FATIMA: ’Canım sana feda olsun babacım! Yemin ederim ki bende size yedirecek
bir şey yoktur.’ diye cevaplar.
Bu
sırada Hz. Muhammed Resul ve Nebiliğin yanı sıra Devletin de başkanıdır…
Başka bir gün Hz.Fatıma,yeni pişirdiği
arpa ekmeğinden babası Hz.Muhammed’e götürür. Hz.Muhammed kızına: ’Vallahi kızım üç gündür baban bir şey
yememiştir’.
İşte
Ahlak-i Muhammedi örneği, Yüce Allah bizlere gerçek bir iman nasip etsin ve
ahlakımızı Muhammedi ahlaktan eylesin inşallah.
Yazar Eren Şanlı’nın ‘Hiç Aşık Eren’ ismi ile çıkarmış
olduğu Aşkın Miracı Kitabından
alıntıdır. Aynı zamanda yazar Eren Şanlı’nın Her şeyi sende buldum , Aşkın Resulüne
Yolculuk ve Manevi Terapi adında kitapları bulunmaktadır.
Yorumlar
Yorum Gönder