Tasavvufta Hiçlik Makamının Önemi

     Hiçlik Makamı insanı içsel huzura,arınmaya,temizlenmeye ve mutluluğa götüren en önemli yollardan biridir.

 İnsanda ki bütün sorunlar,acılar,üzüntüler,gayri ahlaki davranışlar,mutsuzluklar,huzursuzluklar,dertler,sıkıntılar,stresler,hayat yorgunluğu,cehalet ve haktan uzak olmak hep egosal benlikten kaynaklanmaktadır.

     İnsanın kendi egosunun yendiğinde ve kendi egosunun hiç oluşunu yaşadığında içsel huzuru ,mutluluğu,sevgiyi,barışı yakalar ve sıkıntılardan,streslerden,acılardan ve gayri ahlaki durumlardan kurtulur.

          Hiçlik Makamından kasıt kişinin tüm değerleri hiç sayması,tüm varlığın hiç olması değildir.Hiçlik Makamı kişinin kendi egosal benliğinin hiç olması demektir.Yoksa kişinin kendi varlığı ve tüm varlık hakkın varlığıdır.Hiçlik Makamında ki amaç kişinin kendi benliğini hiç bilmesidir.

            Nihilizm de ki hiçlikte tüm ahlak kavramlarını,ve Allah'ın varlığını da hiç yerine koyar.Oysa İslam tasavufun da ki hiçlik kavramı ise,tüm varlığın Hakkın varlığı olduğunu ve dolayısı ile Haktan gayrı mevcut olmadığı ve ayrı ayrı zannedilen tüm birimlerin ve benliklerin aslen yok olduğu ve mutlak varlığın sadece Allah olduğu dolayısı ile kişinin bu hakikate erebilmesi için kendi benliğinin hiç oluşunu yaşaması gerektiğini bize bildirmektedir.Kişi kendi egosal benliğini hiç oluşunu yaşadı mı Hakkın varlığına erer ve bakar ki O'ndan gayrısı yok imiş.İşte hiçlik zannedilen gayrı kavramını insanın bilincinden atması içindir.Allah'tan gayrı yoktur,kişinin ve tüm varlığın nefsi Hak ile kaimdir.İşte bu gerçeğin hakkı ile yaşaması için kişinin kendi egosal benliğini yenmesi gerekmektedir.

          İnsandaki bütün ahlak eksiklikleri egodan kaynaklanır.Ego kibirlidir,nefret eder,kendini üstün görür,kimseyi beğenmez,insanlara kin güder,düşmanlık besler,bencildir,kimseye yardım etmez,insanların hakkını yer,kendinde olanları sahiplenir benim der ve paylaşmaz,kaybetmekten korkar,devamlı istekler halindedir,insanları yönetme hevesindedir,hırslıdır,liderlik sevdasındadır,menfaatperestir,güç peşinde koşar,paraya tapar,dünyaya düşkündür,kendini bir şey zanneder,her şey benim istediğim gibi olsun algısındadır,depresyondadır,üzüntü ve korku içindedir,insaları küçümser,insanlarla dalga geçer,insanlara güzel davranmaz,affetmez,hoşgörülü olmaz,kanaatkar olmaz,insanları kırar,çabuk kırılır,İman etmez,teslimiyet içinde olmaz,insanlardan razı olmaz,insanlara zarar verir.İşte tüm bunlar egosal benliğin bazı özellikleridir.Egosal benliğin bütün bu özellikleri zaten gayri ahlaki özelliklerdir.Dolayısı ile kişide egosal benlik olduğu sürece zaten güzel ahlak sahibi olamaz.O yüzden zaten Hiçlik Makamına erip kendi egosu hiç olmuş kişi zaten egosunu yendiği ve egodan kurtulduğu için güzel ahlak sahibi olacaktır.O yüzden tasavvufta ki Hiçlik Makamı'nın en önemli hedeflerinden biri kişinin egosal benlikten kurtulması ve güzel ahlaklı bir hal almasıdır.İnsan egosal benlikten kurtularak ancak güzel ahlak sahibi olabilir.

    Egosal benlik demememizin sebebi Yunus Emre'nin şu sözünde yatmaktadır:'Bir ben var ,benden içeri'.İnsanın özündeki gerçek benliği evrensel benliktir.Bu evrensel benlik tüm kainatla ve tüm varlıkla bütün halindedir yani tüm kainatla bir bütün ve bir vucud'dur.Birliğin benliğidir ve en doğru halileyle hakkın benliğidir.Fakat hakkın benliği egosal benlik gibi değildir,çünkü egosal benlik çokluk halinde doğar,yani bir sürü varlığın içinde ki benlik yarışı ve kıyası halinde doğar.Oysa Hak tektir ve kendisinden gayrı bir mevcut yoktur.Dolayısı ile hakkın benliği onun Tek olan varlığına işaret manasında kullanılır.Yoksa Allah mutlak benliktir fakat benlik kavramından münezzehtir.Eğer ondan gayrı bir varlık olsa idi o zaman diğer benliklere üstün bir benlik kavramı doğardı.Fakat Allah benlik ve ego gibi kavramlardan münezzehtir.Her kim Allah'ta benlik ve ego varsayımı yaparsa Allah'ın varlığını ve tekliğini anlamamış ve kelime-i şahadet getirememiş olur.Allah'ta benlik yoktur ve O'nun mutlak tek olan varlığına işaret maksadıyla mutlak benlik diyoruz.İşte bu varlığın tekliği insanın hakikatine gizlenmiştir.İşte bu Hakkın mutlak tekliği 'bir ben var benden içeri ' sözünde kastedilen mutlak bendir.Kişi egosal benden kurtuldu mu hakikati olan evrensel benliğe erer yani birliğin benliğine erer.Bu hususu dile getirmek isteyenler 'Hiç olan  Hep olur' demişlerdir.Çünkü hiç olan birimsel benlik olan egosal benlikten kurtulur ve evrensel benlik olan mutlak benliğe erer ve heplik hakikatini yaşar.Teklik aynasından Hakkın varlığını varlığında seyreder.İnsanın bütüne,birliğe ,hepliğe erebilmesi için kendi egosal benlikten kurtulması gerekmektedir.İşte gerçek benlik evrensel benlik ,bütünsel benlik ve hakkın benliği isimleri ile kast ettiğimiz benlik olduğu için bizler zandan oluşan kişisel benliklerimizi anlatırken egosal benlik ifadesi kullandık.O yüzden hiç olan Hakkın benliği,evrensel benlik ve bütünün hakikati değil.İnanın kişisel benliğidir.Yani egosal benliktir.Dolaysı ile İslam tasavvufunda ki hiçlik kavramı ile Batı felsefesindeki Nihilizm çok farklıdır.

    Bütün Kamiller,Erenler,Evliyalar içsel huzura,manevi yüksekliğe,içsel barışa,mütavaziliğe,nazik ve kibar olmaya,insan olmaya,erdem sahibi olmaya,güzel ahlaklı olmaya,imanlı olmayı,üzüntülerden ve sıkıntılardan kurtulmayı,kalbinde her daim mutluluğu ve huzuru yaşamaya,sevgi dolu olmaya,tam bir teslimiyet içinde yaşamaya,teklik bilincine ermeyi hep hiçlik makamına ererek sağlamışlardır.Onlar Allah aşkı için 'Canını cananına feda etmişlerdir' ve kurbanlarını kesmişlerdir.Gerçek kurban kendi egosal benliğinden kurtulmaktır.Bu kurbanını kesen Hak ile Hak oluşunun hakikatini yaşar. 

         Hz.Muhammed sav efendimiz buyurmuşlardır ki:' Varlığından büyük günah yoktur'.Kişinin bu varlığı kendi egosal benliğidir.İnsanın egosundan daha büyük bir günah yoktur demektedir Allah Resulü ,işte kişi bu hiçlik makamına erdiği ve egosunu yendiği zaman kendi varlığını Hakka kurban etmiş ve en büyük günahından kurtulmuştur.Egosal benlik en büyük günahtır evet çünkü yukarda saydığımız ve sayamadığımız bütün ahlak dışı haller kişinin egosundan kaynaklanmaktadır.Egosal benliği hiç olan kişi zaten güzel ahlak sahibi olacak ve en büyük günahı olan varlık günahından kurtulmuş olacaktır ve Hz.Muhammed efendimizin 'Kaldır benliğini aradan,ortaya çıksın Yaradan' hadisi zuhur edecek ve Allah'ın varlığının tekliği ile tanışacaktır ve Hz.Muhammed'in deyimiyle 'şeytanını islam etmiş olacaktır'.Yazımızı Hz.Muhammed efendimizin 'Fakr(benliğimin yok olduğu gerçeğini yaşamak) iftiharımdır' hadisi ile noktalamak istiyorum.Hepimizin Fakr iftiharı olsun inşallah

                 Allah cümlemizi Hiçlik Makamına Erenlerden eylesin 

                 Hepinize içten sevgilerimi sunuyorum.


             Eren Şanlı


Eren Şanlı'nın Hiç Aşık Eren ismi ile çıkardığı Aşkın Miracı kitabı,Aşkın Resulüne Yolculuk Veysel Karani hz biyogfik romanı ve Her Şeyi Sende Buldum adlı şiir kitapları bulunmaktadır.

Yorumlar

  1. Çok güzel anlatmışsınız.Allah razı olsun yüreğinize sağlık

    YanıtlaSil

Yorum Gönder